Startpagina
ABI-OPO WOWOYO 2007
netwerken
. presentatie . verkoopkansen . zaken doen . informatie
|
Download hier de
flyer en het
inschrijfformulier van de
Abi-opo woyoyo in pdf-formaat
Thema:
Vooruitgang door bundeling
Wanneer?
4, 5, 6 en 7
oktober 2007
Waar?
KKF-Beursterrein in Suriname
Missie:
Met de ABI Opo Wowoyo
streeft de Associatie van Binnenlandse Industrielen (ABI) ernaar om Marron en
Inheemse ondernemers en professionals zichtbaar te zetten op de kaart van
ondernemend Suriname.
Doel:
Het bieden van een markt aan
Marron en Inheemse ondernemers die hen in de gelegenheid stelt (meer)
bekendheid te geven aan hun activiteiten.
De ABI Opo Wowoyo 2007
7 tot en met 9 oktober 2005 stond het Beursterrein van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken (KKF) in het teken van de ABI Opo Wowoyo
2005, georganiseerd door de Associatie van Binnenlandse Industrielen (ABI)
in samenwerking met de Stichting 10 oktober 1760. Met ruim 3300 bezoekers en de
deelname van meer dan veertig bedrijven overtrof de eerste editie alle
verwachtingen. Inmiddels is het verzoek vanuit de samenleving sterk en
duidelijk: de ABI Opo Wowoyo vult een bijzonder ‘gat’ en mag niet meer
ontbreken in de agenda van elke ondernemer. De ABI geeft hieraan gehoor en
heeft de ABI Opo Wowoyo 2007 dit jaar gepland voor 4, 5, 6 en 7 oktober
2007. De opzet is uitgebreider en professioneler dan de vorige.
Lees op uw gemak het belang en de voordelen van de ABI Opo
Wowoyo 2007 goed door. Wij hopen u dit jaar (wederom) als deelnemer en/of
sponsor te mogen begroeten op deze zaken- en handelsbeurs voor Marron en
Inheemse ondernemers.
|
Achtergrond ABI Opo Wowoyo
De ABI-Opo Wowoyo is voor het eerst gehouden
op 7, 8 en 9 oktober 2005 als één van de activiteiten in het kader van de 31ste
Viering van de Dag der Marrons in 2005. Het doel was Marronjongeren te wijzen
op de mogelijkheden van het ondernemerschap door hen rolmodellen te presenteren.
Als thema werd toen gekozen ‘Sabi anga Du na Kon na Fesi’ oftewel ‘Weten
en doen is vooruitgang’. Aan deze beurs namen ongeveer veertig ondernemers
deel, uit vershillende branches. Door het succes en de belangstelling vanuit de
samenleving wordt de ABI Opo Wowoyo dit jaar voor de tweede keer
georganiseerd. Ook is gepland om deze activiteit te maken tot een
tweejaarlijkse gezien de enorme inspanningen die met de organisatie gepaard
gaan. De ABI Opo Wowoyo is een concept om de Marrons en Inheemsen (de
twee meest achtergestelde groepen in Suriname) te stimuleren in hun
bedrjfsvoering. Daarnaast moet de beurs een springplank zijn voor startende en
opkomende ondernemers uit deze groepen.
Redenen om te kiezen voor de ABI Opo Wowoyo binnen uw
marketingmix:
ü Het
binnenhalen van nieuwe kansen en nieuwe klanten
ü Presentatie
van uw bedrijf
ü Benadrukken
van bedrijfs- en merkimago
ü Demonstraties
van producten en diensten
ü Introduceren
van nieuwe producten aan een groot publiek
ü Het
invloed uitoefenen op het persoonlijk contact met de doelgroep vergroot uw
kansen
ü Het
verstevigen van contacten met bestaande relaties
ü Media-aandacht
genereren
|
Waarom moet u participeren met de ABI Opo Wowoyo?(als
deelnemer en/of sponsor)
Een geintegreerde aanpak is de basis voor succes. Deelname
aan de ABI Opo Wowoyo 2007 levert, net als de specifieke voordelen die
beurzen bieden, een grote bijdrage aan het realiseren van uw
bedrijfsdoelstellingen. Daarom hoort in uw marketingplan ook de ABI Opo
Wowoyo te zijn opgenomen. Een beurspresentatie is immers geen doel op zich.
Het moet een middel zijn in de totale promotiecampagne. Juist door de inzet van
andere instrumenten, verhoogt u de scoringskansen van uw bedrijf. ABI Opo
Wowoyo 2007 biedt u een gevarieerde markt. Met de opzet van de beurs (zie
pagina 4) wordt u zeker gezien:
ü
Ondernemers ontmoeten ondernemers
Op de beurs ontmoet u vertrouwde zakenrelaties, maar u maakt
ook kennis met interessante nieuwe ondernemers. Verder krijgt u een actueel
beeld van het gevarieerde aanbod in producten en diensten. Deelname aan de ABI
Opo Wowoyo biedt u de kans uw bedrijf in een open en ontspannen sfeer te
presenteren.
ü
Netwerk en verkoopkansen
In een inspirerende omgeving als de ABI Opo Wowoyo 2007
bouwt u aan uw zakelijk netwerk. Volop kansen om uw
netwerk te onderhouden, te
verstevigen, maar ook om nieuwe contacten te leggen. Zeker in deze huidige tijd
is het van belang om tijd te maken om met (mogelijk) afnemers en/of relaties
van gedachten te wisselen. Een van de belangrijkste aspecten in zaken doen is
het ‘gunnen’ en het elkaar kunnen.
ü
Otdekt het hart van uw branche
Deelname aan de ABI Opo Wowoyo 2007 biedt meer
dan verkoopresultaat. Het is een zeer efficiente manier om uw bedrijfstak in
één keer te doorgronden. Het persoonlijke contact biedt perfecte mogelijkheden
voor marktonderzoek. Denk alleen al aan de onderlinge contacten met de overige
deelnemers.
1. Uw klanten
-
inventariseer de wensen van klanten en prospects
-
test nieuwe producten uit
-
vergroot de database van prospects
2. Uw concurrent/collega
- onderzoek de marktpositie van concurrenten
- blijf up-to-date met betrekking tot innovaties
- bevestig uw aanwezigheid in de markt
3. Uw onderneming
- ontmoet mogelijke agenten en resellers
- initieer nieuwe samenwerkingsverbanden
- weef nieuw personeel
- laat zien dat het prettig is om in uw bedrijf te werken
Het gezicht van de ABI Opo Wowoyo 2007
De beurs heeft een andere aanpak dan die van 2005. Bij de
opzet wordt uitgegaan van een educatief en informerend karakter. Er wordt primair
uitgegaan van een beursbezetting bestaande uit:
- bedrijven (maximaal zeventig) uit de verschillende branches
- gezondheids- en belangenorganisaties
- ministeries
- onderwijsinstellingen
Opmerking:
Alleen die ministeries, NGO’s en onderwijsinstellingen die
een directe band hebben met het binnenland zullen in de gelegenheid worden
gesteld om deel te nemen aan de ABI Opo Wowoyo 2007.
Naast de beursstands zal veel aandacht worden gegeven aan de
volgende grote activiteiten:
1. Ervaar de Marron cultuur
Ruim 20.000 schoolkinderen van het lager onderwijs en 20.000
van het voortgezet onderwijs zullen in de gelegenheid worden
gesteld om de
Marroncultuur intens te ervaren. Op het beursterrein zal een grote hal worden
opgezet (de opzet van een dorp) en in tweeen verdeeld worden. Aan de ene kant
zullen de bezoekers kunnen zien hoe boten, drums, pangi’s, kwak en cassavebrood
etcetera worden gemaakt. Terwijl zij aan de andere kant zullen kunnen meemaken
hoe het leven in een dorp is. Het wordt een simulatiedorp dat de bezoekers moet
voeren naar de werkelijkheid (een vrouw die voor haar hut zit, mensen aan de
rivier, een gran krutu...). Afhankelijk van de middelen zullen aanpassingen
gepleegd worden. De eerste opzet een levendig museum te creeeren waar ‘het
leven in een dorp’ intens kan worden ervaren.
2. De entertainment tent
In deze tent zullen de bezoekers kunnen kennismaken met
Marronzang- en dans. Zij zullen hier in de gelegenheid worden gesteld workshops
te doen. Dit onderdeel moet meer bekendheid geven aan deze vorm van cultuur en
de waardering daarvoor vergroten.
Deze twee extra aanvullingen van de beurs zijn in het
bijzonder meer gericht op de schooljeugd die hierdoor meer inzicht zal krijgen
in de cultuur van de Marrons.
3. Het Beurs Cafe. Deze tent zal ingericht
worden als een cafe, waar ondernemers en andere belangstellenden elkaar kunnen
ontmoeten om met elkaar van gedachten te wisselen. Daarnaast zullen financiele
instellingen ruimten geboden worden om zij die behoeften aan hebben van de
nodige informatie te voorzien. Ook zullen organisaties worden geaccommodeerd om
informatie te verstrekken aan ondernemers betreffende het ondernemen. Het cafe
is tevens een ontmoetingsplek voor hoogwardigheidsbekleders die op een rustige
en comfortable manier van de beurs willen genieten.
De fee voor deelname aan de beurs is 150 US$ of (420
SRD) – standgroott is 3 bij 3 meters, inclusief elektra en basisbekleding.
Individuen die eten en drank willen verkopen betalen 225 US$ of (630
SRD)
Time-table
Febr – eind
april ‘07
|
Opstellen/Finanliseren
plan ABI Opo Wowoyo 2007
|
Eind april
– 2e week mei
|
-
Benadering
sponsors
-
Offertes
opvragen van dienstverleners
|
Mei
|
Schriftelijke
mededeling aan instituten en bedrijven voor deelname en uitnodiging voor
teach-inn
|
1 juni
‘07
|
1e
teach-inn/openstelling inschrijving
|
Eind juni
|
Definitieve
afspraken met sponsors
|
29 juni
‘07
|
2e
teach-inn / inschrijving tot 31 juli
|
1e
week juli
|
Start 1e
deel media-campagne
|
6 juli
‘07
|
1e
meeting met hulpkrachten
|
|
Start 2e
deel media-campagne
|
Juli – eind
augustus
|
opstellen
beursprogramma / definitieve deelnemerslijst opmaken / indeling beursterrein
opmaken / logistieke werkzaamheden verfijnen
|
Begin
september
|
Start 3e
deel media-campagne (intensief)
|
Sept- 3
oktober
|
Laatste
zaken (logistiek) in place brengen
|
4,5,6 en 7
oktober
|
ABI OPO
WOWOYO 2007
|
12 oktober
|
Evaluatie
cie
|
15 oktober
|
Evaluatie
met deelnemers
|
|
evaluatie
met deelnemers
|
15 – 31
oktober
|
Samenstellen en finanliseren
eindverslag / controle
financieel verslag / dankbrieven aan
sponsors en
deelnemers
|